1. INFORMAȚII GENERALE
  • Director proiect: Conf.univ.dr. Daniela Șilindean

Cod final de înregistrare:

CNFIS-FDI-2025-F-0147

Denumire instituţie:

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE ” VICTOR BABEŞ ” TIMISOARA

Titlu proiect:

O educație universitară medicală mai accesibilizată – instrumente pentru susținerea participării studenților cu dizabilități la procesul educațional

Acronim proiect:

ACCESAB 2.0

Domeniu vizat:

8. Susţinerea participării şi accesului studenţilor cu dizabilităţi la procesul educational

Bugetul aprobat:

151.000 LEI

Scopul proiectului:

Proiectul își propune să continue direcțiile de accesibilizare a educației medicale inițiate de UMFT, creșterea incluziunii și a egalității de șanse în comunitatea academică și locală. Ne propunem să dezvoltăm capacitatea instituțională prin crearea de instrumente care să faciliteze sprijinul activ pentru studenții cu dizabilități și să extindem zona de sport adaptat.

2. OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI ŞI REZULTATE ASUMATE
  • OS1 – Susținerea unui număr de studenți cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură.
  • OS2 – Creșterea capacității instituției de incluziune a studenților cu dizabilități aflați în situații de risc și abandon universitar prin evaluarea nevoilor și a resurselor, prin dezvoltarea practicilor curente, prin elaborarea de politici și practici instituționale care să le asigure studenților sprijin adecvat și prin monitorizarea continuă a măsurilor implementate
  • OS3 – Dezvoltarea unor strategii și a unor planuri de îmbunătățire a echității în educație și dezvoltarea de instrumente proprii de intervenție și de raportare în domeniul abandonului universitar pentru studenții cu dizabilități.
  • OS5 – Dezvoltare instrument online şi actualizare informații pentru studenții cu dizabilități.
  • OS6 – Realizarea unei baze de date cu studenții cu dizabilități şi menţinerea informării/ comunicării.
  • OS7 – Crearea unei campanii de conștientizare și de sensibilizare care să vizeze nevoile studenților cu dizabilități din cadrul UMFT, prin organizarea de programe de sensibilizare și educație destinate comunității universitare care să promoveze combaterea discriminării, răspunsuri empatice, sprijinul pentru studenții cu dizabilități și crearea unui mediu în care incluziunea să fie atent valorizată.
  • OS1-OS7 – Realizarea managementului proiectului

Activitate

Obiectiv specific la care contribuie

Detaliere activitate

Rezultate

Activitatea 1 – Campanie de conștientizare

OS7

– Organizarea unui eveniment sportiv care să includă secțiuni cu activități de sport adaptat pentru studenții cu dizabilități cu scopul de a promova mesajul unei comunități inclusive și de a reduce stereotipurile legate de persoanele cu dizabilități în raport cu sportul;
– Realizarea a două sesiuni de Bibliotecă umană. Conceptul are la bazează o metodă non-formală menită să combată prejudecățile, stigmatizările și etichetările. Poveștile personale autentice ale persoanelor cu dizabilități mizează pe ascultarea activă și pe cultivarea empatiei în rândul participanților. Este, așa cum l-am experimentat deja cu succes, un instrument puternic ce se bazează pe experiența directă, pe sensibilizare și pe învățarea experiențială;
– Realizarea a unui clip de promovare a Bibliotecii umane – pentru a spori impactul, pentru a promova ideea de empatie, evitarea stereotipului și ascultarea activă, cu contribuția studenților (cu și fără dizabilități);
– Realizarea unui clip de promovarea a manifestării sportive cu scopul de a da măsura imaginii comunități inclusive și de a promova accesibilizarea prin activități sportive în raport cu persoanele cu dizabilității;
– Organizarea a două sesiuni de exerciții de mediere culturală pornind de la poveștile/mărturiile persoanelor cu dizabilități cu scopul de a da ocazia participanților (studenți, cadre didactice, membri ai comunității) de a înțelege și de a filtra artistic experiențele pe care le citesc/ascultă;
– Colectarea testimonialelor și a poveștilor autentice, editarea lor, într-un volum care documentează sesiunile de Bibliotecă umană și sesiunile de mediere culturală.

1 manifestare sportivă ce include o secțiune pentru studenții cu dizabilități

 

2 sesiuni de Bibliotecă Umană

1 clip de promovare Biblioteca umană

1 clip de promovare eveniment sportive

 

5 interviuri cu studenți și alte persoane cu dizabilități

 

2 sesiuni de mediere culturală

Activitatea 2 – Baza de date studenți cu dizabilități, colectare și analiză date

OS6

– Îmbunătățirea chestionarului existent (care să urmărească condițiile adaptate de studiu, necesități de consiliere și de sprijin, profil academic, starea de bine);
– Aplicarea chestionarelor la început de an universitar;
– Analiza rezultatelor.

1 chestionar de nevoi aplicat

1 analiză a
rezultatelor
chestionarului

Activitatea 3 – Dezvoltarea unor strategii și instrumente proprii

OS3

– Conceperea de programe de sport adaptat pentru studenții cu dizabilități de către o echipă multidisciplinară (studenți cu dizabilități, medic de recuperare, kinetoterapeut, medic ortoped, profesor de educație fizică);
– Redactarea Ghidului pentru sport adaptat de către echipa multidisciplinară.

1 ghid de sport adaptat
Minimum 2 programe de sport adaptat concepute

1 ghid de solidaritate

Activitatea 4 – Ateliere de formare studenți și cadre didactice

OS2

Organizarea la Timișoara a două ateliere tematice (Incluziunea în mediul academic medical) care vizează minimum 15 profesori și minimum 15 studenți (români și internaționali). Atelierele de lucru au ca scop o înțelegere comună a incluziunii în zona medicală și a modalității prin care se poate ea realiza. Participanții vor lucra cu  scenarii posibile, vor fi ghidați în discuții pentru a identifica pașii realizați deja, pentru a conștientiza impactul acțiunilor inclusive în domeniul medical.

15 studenți formați – Incluziunea în mediul academic medical
15 cadre didactice formate – Incluziunea în mediul academic medical

Activitatea 7 – Dezvoltare Grup de solidaritate

OS5

– Dezvoltarea Grupului de solidaritate prin primirea de membri noi;
– Realizarea unui ghid de solidaritate care să cuprindă o dublă perspectivă – a nevoilor exprimate de către studenții cu dizabilități și a studenților și cadrelor didactice care sunt implicate în oferirea constantă de sprijin.

4 membri (2 studenți, 2 cadre didactice) care să se alăture grupului de solidaritate

Activitatea 8 – Susținerea studenților cu dizabilități cu rezultate foarte
bune la învățătură

OS1

– Premierea a trei studenți cu dizabilități cu rezultate foarte bune la învățătură prin acordarea a 3 tablete/laptop-uri pentru susținerea procesului de învățare.

3 studenți cu dizabilități premiați

Activitatea 9 – Management de proiect

OS1-OS7

 – Management de proiect – include întâlniri periodice ale echipei de proiect, actualizarea calendarului activităților, realizarea activităților de achiziții, redactarea raportului intermediar tehnico-financiar, redactarea raportului final de execuție bugetară și a raportului de implementare.

Raport intermediar tehnic și financiar, raport final de execuție bugetară, raport final de îndeplinire obiective și indicatori de rezultat asumați, raport final de implementare